Pagina's

zondag 22 maart 2020

ArtSpecially Actie 5

Hallo Dames goedenavond,

Hier ben ik dan, weliswaar veel later dan de planning was. Maar deze ochtend heb ik helemaal niets gedaan behalve via zoom een video conferentie gehad met onze vrienden. Heel fijn om te zien dat iedereen gezond en wel is. Na de lunch nog even relaxen en dan ben ik er voor jullie volle bak ingevlogen. Ik ben daarnet gestopt omdat het anders tien uur vanavond zou zijn eer ik deze blogpost live kon laten gaan. Het hoofdje zit nog vol ideetjes die hebben jullie nog tegoed maar deze post staat vol met 9 technieken en een karrevracht aan inspiratie. Daar gaan jullie zeker al mee aan de slag kunnen.

Deze blogpost staat in het teken van de Nuvo Shimmer Poeders en dat is tevens ook de actie van vandaag. Ze duurt zolang als er voorraad is.

  

KLIK OP BEIDE FOTO's
Bij aankoop van 6 flesjes kleuren naar keuze krijg je 1 flesje GRATIS.
Welke kleur je gratis wil zet je in de opmerkingen box.

En dan nu aan de slag.

TECHNIEK 1 BASIS EERST POEDER DAN WATER


Neem aquarel papier
Tap zachtjes op je flesje om wat poeder eruit te strooien hier: Solar Flare + Lunar Rocket
(LET OP !! zachtjes aan je hebt maar weinig nodig, bijnemen kan wegnemen niet)
Spray dan water niet te veel ineens beter toevoegen met beetjes
Ideaal is om het aan de lucht te laten drogen maar je kan drogen met de heat tool
Afwerking hier:
Studio Light stempel erop met Archival Acorn, de cirkeltjes ook, deze zijn van Nellie's Choice maar voordat ik de cirkeltjes stempelde, heb ik met een CraftEmotions cirkel stencil wat kleur aan de rand aangebracht met Oxide Squeezed Lemonade. Tekst is ook in Acorn en ook van Nellie's Choice.


Neem aquarel papier
Tap zachtjes op je flesje om wat poeder eruit te strooien hier: Storm Cloud + Violet Broccade
(LET OP !! zachtjes aan je hebt maar weinig nodig, bijnemen kan wegnemen niet)
Spray dan water niet te veel ineens beter toevoegen met beetjes
Ideaal is om het aan de lucht te laten drogen maar je kan drogen met de heat tool
Afwerking hier:
Omdat de achtergrond zo mooi was besloot ik er weinig aan toe te voegen. Ik heb de CraftEmotions Ster/Stralen  gebruikt en daarop de tekstmal gekleefd. De tekstmal heb ik eerst uit zwarte EVA foam gestanst en dan uit Zwart Gloss karton van Tonic die op elkaar gekleefd en dan op de witte stans gekleefd.



TECHNIEK 2 BASIS EERST WATER DAN POEDER

Ga je eerst water aanbrengen krijg je een meer gemuteerde look en hoe natter je karton is hoe zachter de look.


Neem aquarel papier en spray redelijk goed nat
Tap zachtjes op je flesje om het poeder op je kaart te strooien, hier: Blue Blitz + Cherry Bomb
Laat aan de lucht drogen is ideaal of droog met de heat tool
Afwerking hier: Studio Light stempel gestempeld met Archival Manganese Blue
Weer de CraftEmotions bolletjes stencil aan de zijkant aangebracht, deze keer met Oxide Salty Ocean
De Nellie cirkeltjes met dezelfde Archival Manganese Blue en de tekst met Archival Jet Black


Dit is een ouder kaartje dat jullie al gezien hebben maar ik dacht ik zet het er nog eens bij


Deze ook


En ook deze hebben jullie al gezien.

TECHNIEK 3 EMBOSS RESIST

Bij deze techniek ga je eerst heat embossen en de embossing gaat voor een natuurlijke barrière zorgen


Neem aquarel papier zo glad mogelijk dat werkt het beste
Stempel daarop je afbeelding met Versamark of een ander merk embossing inkt, doe dit tweemaal zodat je afbeelding er zeker vochtig genoeg op staat. NIET VERGETEN !! Eerst je anti-statisch doekje gebruiken. Bestrooi dan met wit detail embossing poeder en smelt het met de heat tool.
Strooi de verschillende kleuren poeder waar je ze wil wees voorzichtig met het strooien, ik heb hier Blue Blitz + Solar Flare + Cherry Bomb gebruikt
Spray vervolgens je water heel voorzichtig en laat aan de lucht drogen of droog het héél voorzichtig met de heat tool.
Afwerking hier: op een strook vellum de tekst gestempeld met embossing inkt en met zwart embossing poeder verhit.

TECHNIEK 4 ALS ACHTERGROND MET MASKING

Hier ga je ervoor zorgen dat je afbeelding beschermd is zodat je deze apart kan bewerken


Neem glad aquarel papier en stempel je afbeelding, hier een stempel van Studio Light, gebruik een watervaste inkt
Stempel je afbeelding opnieuw en deze keer op maskeer papier of Masking Sheets knip uit en kleef op de afbeelding op je kaart. Je kan ook Masking Fluid gebruiken
Strooi dan je poeder hier Golden Sparkler  en spray dan je water
Droog met de heat tool en verwijder je maskeer papier
Afwerking hier: ik heb de tekening ingekleurd met de Nuvo aquarel potloden, daarna in de hartjes van de bloemen witte PVA lijm aangebracht en vol gestrooid met micro pareltjes. Laat goed drogen

TECHNIEK 5 ALS VERF OM IN TE KLEUREN + UITBREIDING

Je kan voor deze techniek kiezen om gewoon te stempelen of om te heat embossen. In dit voorbeeld heb ik gekozen voor heat embossing omdat de andere manier verder door nog aan bod komt.


Ik heb de vlinder op aquarel papier gezet met embossing inkt en verhit met wit detail embossing poeder.
Strooi vervolgens een heel klein beetje van je poeder op je glasmat, hier gebruikt Solar Flare + Blue Blitz gemengd met Storm Cloud + Green Parade
Doe kleur per kleur en maak ook kleur per kleur vochtig, het droogt snel !!
Je kan ook kleuren mengen dat heb ik hier ook gedaan
Voeg bij je eerste kleur een klein beetje water enkele druppels is al genoeg je moet een romige massa krijgen het mag niet te waterachtig zijn dat werkt niet zo goed
Ik heb geen waterpenseel gebruikt maar dat kun je zeker doen, ik heb gebruikt een Precision aquarel penseel N°1 van Raphaël
Kleur je afbeelding in ga stap voor stap te werk met kleur per kleur neem kleur en vocht bij indien nodig.




Bij deze ben ik op dezelfde manier te werk gegaan alleen heb ik zwart embossing poeder gebruikt en de kleuren poeder hier zijn: Blue Blitz + Golden Sparkler en Lilac Waterfall
De kleuren glanzen prachtig maar dat zie je helaas niet op de foto's

UITBREIDING

Uiteraard laten we niets verloren gaan. Ook al zijn je poeltjes kleur opgedroogd we kunnen ze nog gebruiken. Spray ze goed nat met water en wrijf er een kaart aquarel papier door en droog goed met de heat tool. Daarna heb ik op het voorbeeld hieronder als het goed droog was rechtstreeks OP de kaart wat Golden Sparkler poeder gestrooid, weer nat gesprayed en gedraoogd met de heat tool


Bovenstaand het resultaat. Afwerking hier: Deze HELLO mal is van My Favorite Things en ze bestaat uit 2 delen de tekst en de schaduw. Ik heb de schaduw mal eerst uit EVA foam gestanst en daarna de schaduw mal uit GOLD GLOSS card van Tonic Studios deze twee al op elkaar gekleefd en op de kaart. Daarna heb ik de woord mal gestanst uit BLACK GLOSS Card van Tonic Studios en dat op de schaduw gekleefd. Het is heel mooi om dimensie in je kaart te hebben. Tot slot enkele takjes gesneden uit Vellum papier en opgekleefd met witte PVA lijm die transparant opdroogt. Als finishing touch nog enkele druppels Ranger Stickles Black Diamond

TECHNIEK 6 OP GLOSS CARD

Dit is ook een hele leuke en het geeft in het echt (helaas niet op foto) een prachtig effect


Ik heb het gloss karton gebruikt van ranger dat je ook voor de alcohol inkt gebruikt
Ik heb eerst poeder gestrooid hier: Blue Blitz + Solar Flare + Lunar Rocket
Dan water gesprayed en een beetje gedroogd, de rest aan de lucht laten drogen

Afwerking hier: uit ZILVER GLOSS Card van Tonic Studios de set bloemetjes van Nellie's Choice gestanst en schraaglings opgekleefd. Daarna uit hetzelfde karton de tekst mal van Tonic Studios en ook opgekleefd


TECHNIEK 7 DOOR EEN STENCIL

Ook hier heb je een a en een b versie
Eerst de A versie

Je neemt aquarel papier en je legt er een stencil op kleef vast als jou dat veiliger lijkt
Strooi poeder, hier gebruikt Catherine Wheel
Spray water -- overdrijf niet -- beter een beetje toevoegen
Neem dan voorzichtig de stencil weg en dan heb je als resultaat de foto hieronder


Droog goed met de heat tool

De B versie dan

Neem weer een stuk aquarel papier
Leg de stencil met de zijde waar poeder aan zit naar beneden op je kaart, leg er een vel keukenrol over en druk goed aan. Je hebt nu een negatief genomen van je positief. Het resultaat zie je op de foto hieronder


Deze B versie is een pak lichter maar waarom poeder verspillen ? Ook hier kun je nog een prachtige kaart van maken.

En dan gaan we nu naar de afwerking kijken.

VERSIE A


Als de kaart goed droog is kun je erop stempelen. Ik heb hier bloemen gestempeld van Altenew met Archival inkt Jet Black. Ook de tekst is met Archival Jet Black en is van Marianne Design. 
Daarna heb ik de bloemen ingekleurd en hier zijn we dan aanbeland bij de techniek inkleuren met het poeder maar dan zonder heat embossing. 
Ik heb Catherine Wheel gebruikt daar een beetje water bij gedaan en dan met het aquarel penseel ingekleurd. Voor het groen heb ik Green Parade gebruikt. Eens droog heb ik nog een tweede laagje inkleuring gegeven om de kleuren intens te maken zodat het net lijkt of de bloem er bovenop ligt.

VERSIE B


Zelfde tekst gebruikt en uit dezelfde stempelset van Altenew een andere bloem genomen.
Ook gestempeld met Archival Jet Black en ingekleurd met Storm Cloud.
Hier ben ik ietsjes anders te werk gegaan. Ik heb nog minder water bij het poeder gedaan om de kleur nog intenser te hebben. Dan de stengel ingekleurd en sommige blaadjes en ook hier een tweede laag gegeven
Daarna heb ik wat water toegevoegd zodat de kleur minder intens en lichter wordt en daarmee de rest ingekleurd maar wel ook met een tweede laagje.

TECHNIEK 8 MET EEN EMBOSSING FOLDER

Ook hier een versie A en een versie B

Eerst versie A


Steek aquarel papier tussen een embossing folder en draai door je stansapparaat
AANDACHT ! Je zou ook je paneel eerst kunnen bewerken met het poeder en het dan embossen maar als je in deze volgorde werkt gaat het poeder reageren op de verheven delen van je embossing wat een veel speelser effect als resultaat gaat geven.

Strooi na het embossen poeder hier: Falling Leaves + Catherine Wheel
Spray water en droog
Afwerking hier: snijmal van My Favorite Things gestanst uit EVA foam en daarna uit GROEN GLOSS Card van Tonic Studios op elkaar gekleefd en dan op de kaart. Nog enkele Nuvo STONE Drops erop en klaar

Versie B


Opnieuw eerst aquarel papier tussen een embossing folder door het stansapparaat gedaan
Daarna EERST water gesprayed en dan pas poeder gestrooid hier: Lilac Waterfall
Goed drogen met de heat tool

Ik vond de bloemetjes en de kleur van het shimmer poeder tesamen zo lieflijk dat ik besloot een heel subtiele afwerking te doen.


Ik heb een stuk Vellum genomen en aan de achterzijde EasyConnect gekleefd
Vervolgens met de CraftEmotions snijmal Frames Stralen uitgesneden uit dit stuk Vellum. Je Vellum is dankzij de EasyConnect nu een sticker. Voordat ik de mal heb uitgesneden en VOOR dat ik de EasyConnect erachter kleefde heb ik de tekst erop gedaan met VP199 Amethyst embossing poeder
Dan de krans sticker en daarna de cirkel sticker (na het stanzen zijn dit 2 aparte delen) op gekleefd


Als laatste nog enkele druppels Nuvo Jewel drops Honeysuckle aangebracht. Deze zijn heel subtiel omdat ze semi doorschijnend zijn en een beetje de kleur van de achtergrond aannemen.

TECHNIEK 9 OP GLOSS CARD MET FOLIE


Leg een stuk huishoud folie op je glas plaat of ander werk oppervlak
Strooi er poeder op hier gebruikt: Meteorite Shower + Cherry Bomb
Spray water
Leg je aquarel papier erop en draai het geheel heel voorzichtig om, wrijf nu kreukels in je folie en laat aan de lucht drogen.
Wanneer je paneel bijna droog is mag je de folie verwijderen en laat nog verder drogen aan de lucht

OPMERKING: met lichte kleuren poeder ga je de kreukels veel beter zien, dat is hier een beetje jammer

Afwerking, omdat ik deze achtergrond ook weer zo leuk vond heel weinig versiering gebruikt.
Een tekst labeltje verhoogd opgekleefd. Ik heb uit EVA foam hetzelfde vormpje gestanst maar dan een formaatje kleiner. En dan het geheel op de kaart gekleefd
Uit ZWART GLOSS Card van Tonic Studios twee takjes en opgekleefd
Tot slot nog enkele druppels Nuvo Crystal Glaze of Ranger Glossy Accents


PJEW, dat was een hele boterham, zowel om alles te maken als om deze post te schrijven.
En er komt nog meer, er zitten immers nog ideetjes in de pijplijn maar de tijd was meer dan op.

Ik hoop dat ik jullie weer heb kunnen inspireren en dat jullie deze leuke technieken eens gaan uitproberen.

Graag tot één van de dagen, blijf veilig en gezond !
Groetjes,
Veerle







5 opmerkingen:

  1. Embossen resist is (zoals vaak) mijn favo techniek denk ik.��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai Veerle. Merci voor al deze leuke inspiratiekaarten! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie gave achtergronden en kaarten Veerle.
    ik weet in ieder geval als ik dit product koop dat ik hier kan lezen hoe het allemaal moet en kan gebruiken.
    Gr Karin

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoekje en voor het achterlaten van een berichtje. Veel knutselplezier gewenst. Hartelijke groetjes, Veerle